Bitişik Kuramlar

öğrenme psikolojisi Davranışçı kuramlar

b) Bitişik Kuramlar
             I.      Watson; Öğrenmeyi uyarıcı-tepki bitişikliğiyle açıklar.  Koşullanma yoluyla her türlü kişilik yapısının geliştirilebileceğini savunur. Daha çok korku koşullanması üzerinde çalışmış, korkunun öğrenilebildiği gibi, korkmamanın da öğrenilebileceğini savunur. (Sistematik duyarsızlaştırma) Öğreneme sürecinde pekiştirme ilkesini reddeder. Bağ kuramındaki haz ilkesini kabul etmez. (Watson)
          II.      Guthire; Öğrenmeyi uyarıcı-tepki bitişikliğiyle açıklar. Bireyin öğrenmesinin ön koşulu sahip olunan ön bilgilerdir. Öğrenmede deneme yanılma ilkesini kabul etmez. Öğrenmenin sonuçlarıyla ilgilenmez. (Guthire) Unutmayı geriye ket vurma olarak adlandırır. Olumsuz tepkilerin kaldırılmasında üç yöntem önerir;
                                 i.            Eşik Yöntemi; İstenmeyen davranışları istenen davranışlara dönüştürmeyi amaçlar. İstenmeyen olumsuz uyarıcı en azdan çoğa doğru verilir ve duruma alışması sağlanır.
                               ii.            Bıktırma (Yorma) Yöntemi; Yapılması istenmeyen davranış bireye bıktırılıncaya kadar yaptırılır.
                              iii.            Zıt-Tepki Yöntemi; Bireye yapmak istemediği bir davranış, yapmak istediği davranış ile birlikte verilir.

Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

öğretim ilke yöntem ve teknikleri

gelişim psikolojisi ahlaki gelişim

gelişim psikolojisi mizahi gelişim