gelişim psikolojisi kavram gelişimi


Kavram Gelişimi (Vygotsky)
            Vygotsky çocuğun neredeyse tamamını kendi başına gerçekleştirebileceği bir zihinsel gelişimi kabul etmez ve bunun başkalarına da bağlı olduğunu savunur. Proximal Zone kavramını öne sürer. Belli bir gelişim düzeyinde çocuğun kendi başına yapabileceği davranışlar olduğunu, ancak bir yetişkin yardımıyla yapabileceği davranışlar da olduğunu söyler. Bu davranışlar Proximal Zone davranışlardır.
                 Çocuğun sosyal çevresinin bilişsel gelişimde önemli bir rolü olduğunu ileri sürmüştür. Vygotskynin gelişim ve eğitime getirdiği en önemli kavram gelişmeye açık alan’dır. Buda; çocuğun bağımsız kendi kendine sağlayabileceği gelişim düzeyi ile bir yetişkinin rehberliğinde çalıştığında göstereceği potansiyel gelişim düzeyi arasındaki farktır.
            Piaget kardeş kavramı gibi göreli kavramların 11-12 yaş civarında kazanılabileceği söylerken, Vygotsky kavramları kendiliğinden edinilen ve öğretilen kavramlar olarak ayırmıştır ve kardeş kavramı da böyledir (Tümevarım ile kavram öğretimi). A ülkesi B ülkesini sömürüyorsa çocuk önceleri sadece A ülkesi ve B ülkesi ile ilgili sömürü kavramını anlar, daha sonra herkesin herkesi sömürebileceğine geneller. Önce herkes kardeştir, daha sonra gerçek kardeş anlayışı kazanılır.
            Vygotsky ayrıca yönergelerin içselleştirilmesi kavramından bahsetmiştir. Onun bu düşünceleri Luria bu konu ile ilgili çalışmalar yapmıştır.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme

gelişim psikolojisi dil gelişimi