Öğretmen ve Görevleri

Bir öğretmenin temel olarak dört ana görevinden bahsedilebilir. Bunlar;

*  Öğretme Görevi; Öğretmenin birinci görevi öğretebilmektir. İyi bir öğretici olmanın yanında grubun bir üyesidir. Öğretmen öğrencileri için bir modeldir aynı zamanda! Grubun liderliğini iyi yapabilmeli ve rehber olmalıdır.
Öğretmen asıl işi olan öğretmenliği asla unutmamalıdır. Öğretmenin işi öğretmek, öğrencilerin görevi de öğrenmek olmalıdır. Öğrencilerin öğrenmelerindeki tüm problemler öğretmen tarafından araştırılmalı ve ortadan kaldırılmalıdır. Öğrencilerin psikolojik, ekonomik, sosyolojik durumları öğrenmeye etki eder. Aynı zamanda yaş gruplarının bu özelikleri dikkate alınarak bir öğretim programı hazırlanmalıdır.
İdare ve Yönetim Görevi; Öğretmen okulda aynı zamanda bir yönetici konumundadır. Bir eğitim programının yürütücüsü ve planlayıcısı durumundadır. Öğretmen diğer öğretmenlerle işbirliği içinde eğitim programını uygulamakla görevlidir. Bir diğer görevi de okuldaki araç-gereçlerin kullanılması ve korunmasıdır.
Mesleki Konu Alanı Uzmanlık Görevi; Bir öğretmen konusunda uzman olmalıdır. Konusunda uzman olmanın yanında eğitim bilimlerindeki son yenilikleri takip etmeli ve öğrencilerini haberdar etmelidir.
Ayrıca öğretmen bilgilerini sürekli olarak güncelleştirmeli ve çağın yeniliklerine göre uyarlamalıdır. İnsanın hayatı süresince bir öğrenme sürecinde yer aldığı asla unutulmalıdır.
Öğrenci Danışmanlık Görevi; Öğretmen öğrencilerine danışman olabilmek için öncelikle kendi yaşantısını düzenlemelidir. Öğrenciler yalnızca güvendikleri insanlara sorunlarını anlatırlar ve yardım isterler. Öğretmen bu gerçeği unutmadan güvenilir, dürüst ve ahlaklı olmalıdır. Ayrıca bazı durumlarda öğrencilere hiç hissettirmeden kılavuzluk yapmak daha ince bir yoldur.
Öğrencilere karşı anlayışlı ve sempatik, dostça ve nazik olmak,onların kişisel ve grupsal problemlerine etkin çözümler bulan, onları pekiştireçlerle teşvik eden, öğrenme ortamının tasarımcısı ve grubun bir üyesi olarak danışmalık görevini yerine getirmelidir.
 
BİR ÖĞRETMENDE BULUNMASI GEREKEN ÜÇ YETERLİLİK

         1-Parçası İçinde Olma: Öretmen öğretim ortamının bir parçası  ve öğrencilerin bir üyesidir. Sadece bir makine gibi uzmanı olduğu konuyu anlatarak öğretme görevini gerçekleştiremez. Öğrenmedeki tüm problemler ve öğrencilerin tüm sorunlarından haberdar olmak ve bunları çözmeye çalışmak öğretmenin görevleri içinde yer alır. Duyguları ile hareket etmeyen ve her konuya mantıksal bir çerçeveden bakan bir öğretmen sınıf tarafından sevilmez ve sınıfın bir parçası olarak kabul edilmez. 
         2- Hakim Olma: Öğretmen konusuna hakim olmalıdır. Konusuna hakim olduğuna inanılan bir öğretmen öğretimi daha kolay gerçekleştirir. Konusunda uzman olduğundan sorulan sorulara mantıksal cevaplar verir, şiddete ve aşağılamaya başvurmaz! Gerekli materyalleri etkili kullanır ve son öğretim yöntem ve tekniklerinden haberdardır.
         3- Öğrenci Merkezli Olma: Bilgilerin etrafında kurulmuş bir öğretim yerine öğrenci ihtiyaçlarına ve öğrenciler etrafında kurulmuş bir öğretim daha başarılı olacaktır. Öğrencilere değer verme, onlara toplumun bir parçası olduklarını anlatma onların kişiliklerinin geliştirilmesinde ve yararlı bir fert olmasında büyük önem taşır.  
 
BİR ÖĞRETMENİN OKUL VE ÇEVREDEKİ ROLÜ NEDİR?

         Okul Sisteminde Bulunma
         1- Bir öğretmenin; Okulun yönetim işleyişi hakkında bilgi edinilmesi gerekir. Müdür ve müdür yardımcıları arasındaki görev dağılımı hakkında bilgi sahibi olmak, zümre öğretmenler kurulunun kimlerden oluştuğu hakkında bilgi sahibi olmak gerekir. İdarecilerin görev ve sorumluluklarını bilmeli ve gerektiğinde yardım istemelidir.
         2- Okulunuzun kurallarını, yönetmeliklerini ve politikasını öğrenmek gerekir. Bir öğretmenin görev yaptığı zaman dışında neler yapabileceğini, ne gibi faaliyetlerde bulunacağını öğrenmelidir.
         3- Okuldaki başarılı ve tecrübeli öğretmenlerle işbirliği içinde olmalı ve onların görüşlerini almaktan kaçınmamalıdır. Okuldaki faaliyetlere istekli olarak katılmak ve düzenlemek, okuldaki statünüzün değişmesine neden olacaktır. okulun daha önceki geleneksel faaliyetlerini öğrenerek hata yapma oranını azaltabileceksiniz.
 
         Okul Çevresinde Olma
         1- Okul-Çevre gruplarına katılmak öğretmene yarar sağlayacaktır. Bazı okullar; aileler ve öğretmenlerden oluşan destek grupları organize etmiştir. Kanunsal ölçüler içerisinde bu gruplarda yer almanız size yarar sağlayacaktır.
         2- Çeşitli işyeri çevreleriyle iyi ilişkiler içinde olunmalı ve okulun ihtiyaçları, amaçları hakkında bilgi vermelidir. Bazı işyerlerini ziyaret etme fırsatı kullanılacak ve öğrencilerin çevreyle olan ilişkileri iyi düzeye taşınacaktır.
         Yükseköğretim Kurulu, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Çalışmaları kapsamında hazırlanan öğretmen yeterlikleri listesi;
1-    Konu alanı ve Alan eğitimine ilişkin yeterlikler
v    Konu alanı Bilgisi
v    Alan eğitimi Bilgisi
2-    Öğretme-Öğrenme sürecine ilişkin yeterlikler
v    Planlama
v    Öğretim süreci
v    Sınıf yönetimi
v    İletişim
3-    öğrencilerin öğrenmelerini izleme, değerlendirme ve kayıt tutma
4-    Tamamlayıcı mesleki yeterlikler

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

öğretim ilke yöntem ve teknikleri

gelişim psikolojisi ahlaki gelişim

gelişim psikolojisi mizahi gelişim