gelişim psikolojisi dil gelişimi

Dil Gelişimi
            Piaget’e göre dil ve düşünce gelişimini birbirinden ayırmak oldukça güçtür. Dil gelişimi ile ilgili birçok çalışma mevcuttur. Genel olarak üç görüşten bahsedilebilir.
Davranışçı Kuram (Tekrar ve pekiştirme): Bebekler bilinçsizce bir takım sesler çıkarır. Günlük konuşma diline yakınsa ödüllendirilirler. Bu pekiştireç sayesine çocuk anlamsız sesleri tanıdık seslere terk eder.
Sosyal Öğrenme Kuram (Gözlem ve Taklit); Sosyalleşme sürecinde gözlem ytaparak kendisine modeller seçer ve bu şekilde öğrenir.
Psiko-linguistik Kuram (Biyolojik ve Psikolojik); Dil gelişimini biyolojik (genetik) ve psikolojik (çevre) faktörlere göre inceleyen kuramdır. Chomsky’e göre insanlar dil öğrenebilmek için doğuştan özel bir mekanizmaya sahiptirler.Bu mekanizma sayesinde diln yapısını kavramakta ve ana dilleri gibi öğrenmektedirler.

            Dil Gelişim Dönemleri
        I.      Agulama evresi: Doğum ile 12. ayı kapsayan bu evrede çocuk çeşitli sesler çıkarır. Babıldama (Çağıldama) döneminde (2-6. ay) ba-ba ma-ma gibi sesler çıkarır.
     II.      Tek sözcük evresi: 12 ve 18. aylar arasında çocuklar ilk sözcüklerini söylemeye başlarlar. Tek sözcükle çok şey anlatmak isterler. “anne” (aşırı genelleme) 100 kelime.
   III.      Telgrafik konuşma: 18 ve 24. aylar arasında çocuk artık sözcüklerin birbirleriyle olan ilişkilerini kavramaya ve iki sözcüğü yan yana getirerek farklı anlamlar ifade etmeye başlar. “anne su” 200 kelime.
  IV.      İlk gramer süreci: 2 ile 5 yaşlar arasındaki bu evrede, kelimeler ve gramer kuralları hızla öğrenilir. Bu evrede çocuk 3–4 sözcüğü yan yana koyarak tek bir düşünceyi ifade edebilir. 400–2000 kelime.
Chomsky Çocuğun doğuştan tüm dilleri bilerek doğduğunu ama anne babasının ona tüm dilleri unutturup anadilini muhafaza etmesini sağladığını savunur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

gelişim psikolojisi kavram gelişimi

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme