Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler

Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler

v     Öğrenen ile ilgili Faktörler; (Türe özgü hazır bulunuşluluk, Motivasyon, Yaş ve olgunlaşma, Zekâ, Uyarılmışlık hali, Psikolojik ve fizyolojik durum, Transfer, Dikkat)
v     Öğrenme yöntemi ile ilgili faktörler; (Bireysel ya da grup olarak, Öğrenme alanına bağlı, Tümevarım ya da tümdengelim, Programlı öğrenme, Tekrar sayısı, Yardım Alma)
v     Öğrenilecek malzeme ve materyalin özellikleri
v     Öğrenmenin yapıldığı ortam

Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler
1- Öğrenen İle İlgili Faktörler
  • Türe Özgü Hazır Oluş; Bir davranışın yerine getirebilmek için gereken yapının var olması durumuna verine addır.
  • Olgunlaşma; Herhangi bir organın ya da organlar grubunun kendisiyle ilgili olan görevleri gereği gibi yapabilecek seviyeye gelmesine olgunlaşma dendiğinden bahsetmiştik. Bir yaşında tuvalet kontrolünü gerçekleştiremezken 2-3 yaşındaki bir çocuğun bunu gerçekleştirebilmesi gibi. 
  • Genel Uyarılmışlık Hali ve Korku; Öğrenme sürecinde zihin tamamen açık, kişi gelen uyarıcılara karşı duyarsız ise öğrenme gerçekleşmez. Genel uyarılmışlık halinin yüksekli kaygıyı beraberinde getirir. Korku daha farklı bir kavramdır. Korkunun tıbbi dilde kullanılan terimi fobidir. İnsanda anlamsızlığını ve gereksizliğini bilmesine karşın, önlenemeyen, denetlenemeyen, engellenemeyen bir korku ve panik durumuna verilen addır. Korku, insanın bütün yaşamını kaplayan, özgür davranışlarını sınırlayan, iradeyi ortadan kaldıran bir haldir. Kaygı ile korku arasındaki farklılıklar;
    • **Kaygının kaynağı bellidir, korkunun ki belli değildir.
    • **Korku kaygıya oranla daha şiddetlidir.
    • **Kaygı uzun süre devam eder, korku daha kısa sürelidir.
  • Güdü; Organizmayı harekete geçiren güç olarak tanımlanabilir. İçten güdülenme ve dıştan güdülenme olarak iki başlık altında incelenebilir.
  • Transfer; Önceki öğrenilenlerin yeni öğrenmelere etkisine transfer denir. Olumlu ve Olumsuz transfer olmak üzere iki başlık altında incelenir.
  • Dikkat; Algısal odaklaşmaya dikkat adı verilir. Bilgi işlem süreci önemlidir.
 
2- Öğrenme Yöntemi ile İlgili Faktörler
  • Konunun Yapısı; Öğrenme konusunun bütün ya da parçalar halinde verilmesi.
  • Öğrenmeye Ayrılan Zaman; Öğrenmeye ayrılan zamanın verimsel bir şekilde planlanması.
  • Geri Bildirim (Dönüt); Öğrenmenin kontrolü için geri bildirim (dönüt) faaliyetleri mutlaka yapılmalıdır. Zaman geçirilmeden yapılması önemlidir.
  • Öğrenci Aktivitesi; Tam öğrenmenin gerçekleştirilebilmesi için gerekli bir unsurdur. Yaparak yaşayarak öğrenme, araştırma inceleme yoluyla öğrenme örnek verilebilir.
 
3- Öğrenme Malzemesi ile İlgili Faktörler
  • Algısal Ayırt Edicilik; Sınıfta kırmızı renkte önlük giyen öğrenci 
  • Anlamsal Çağrışım; Daha önce öğrendiklerimiz yeni öğrenmelere zemin hazırlar ve onlarla anlamlandırılmaya çalışılır.
  • Kavramsal Gruplandırma; Kavram haritası ve ağı. Kavramlar&alt kavramlar..
 
4- Öğrenmenin Yapıldığı Ortam
Öğrenmenin yapıldığı ortamın öğrenmeye zemin hazırlaması ve uygun olması önemlidir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

öğretim ilke yöntem ve teknikleri

gelişim psikolojisi ahlaki gelişim

gelişim psikolojisi mizahi gelişim