Öğrenmenin Gerçekleşmesi
Davranışçı öğrenme ve bilişsel öğrenme yaklaşımı olmak üzere iki alt başlıkta toplanabilir.
Davranışçı Yaklaşım
Bu yaklaşımın temelini uyarıcı-tepki-pekiştireç oluşturur. Bu ilişkilendirme ise, koşullanma yoluyla olur.
¨ Klasik Koşullanma; Nötr bir uyarıcı tepkiyi sağladığı bilinen bir uyarıcıyla (aynı zaman ve mekan içinde) kendisi tepkiyi tek başına sağlayana kadar eşleştirilir. (alarm zili-yangın)
¨ Operant Koşullanma: Öğrencilerin belirli şartlar altında belirli uyarıcılara belirli tepkilerde bulunmaları sağlanır ve tepkiler pekiştirilerek tekrarlanma ihtimalleri artırılır. Uyarıcı tekrar verildiğinde her defasında bu uyarıcıya uygun bir tepkide bulunuluyorsa, tepki uyarıcının etkisi altındadır. Uyarıcı kontrolü dört ayrı becerinin kazanılmasına bağlıdır. 1-Ayırt Etme 2- Genelleme 3- İlişkilendirme 4- Birleştirme, olmak üzere bu dört becerinin beraber kullanılmasıyla mümkündür.
Bir davranışın ortaya çıkma ihtimalini artırmak ve devamlılığını sağlamak amacıyla olumlu ve olumsuz pekiştireçler kullanılır. Para, yiyecek-giyecek, ya da iyi, doğru gibi ifadeler olumlu pekiştireçlerdir. Ödüllendirmeme, ya da kötü, yanlış, gibi ifadeler ise olumsuz pekiştireçlerdir. Ceza ile olumsuz pekiştireç birbirlerinden farklı kavramlardır. Ceza; istenmeyen bir davranışın tekrarlanma ihtimalini azaltmak, Olumsuz Pekiştireç ise; istenen bir davranışın ortaya çıkmasını sağlamak amacıyla verilirler.
Bir davranış öğretildikten sonra, öğretilen davranışın sürekli kılınması için oranlı ve aralıklı pekiştireçler kullanılır. Oranlı pekiştireçler; önceden belirlenmiş belirli sayıdaki davranıştan veya önceden belirlenmemiş değişik sayıdaki davranıştan sonra verilir. Aralıklı Pekiştireçler ise; önceden belirlenmiş belirli bir zaman aralığından sonra veya önceden belirlenmemiş değişik zamanlarda verilir.
Operant Şartlanmanın Öğretim Üzerine Etkileri
Bu şartlanma kuramına bağlı olarak geliştirilen öğretim İlkeleri; programlı öğretim ve bilgisayar destekli öğretim materyallerinin geliştirilmesinde yaygın olarak kullanılmakta ve tam öğrenmenin gerçekleştirilmesi esas alınmaktadır.
v Hedef Belirleme v Konu ardışıklığı v Uygulamaya yönelik olma v Konuları küçük birimlere ayırma | v Öğrenci hızına göre ilerleme v Öğrencilere yardım sağlama v Alıştırma yapılması v Öğrenmenin kontrolü | v Anında geri bildirim v Öğrenci katılımı v Tam Öğrenmenin Gerçekleştirilmesi |
Bu ilkelere göre öğretmenin temel görevi öğrenilecek konuları küçük parçalara ayırmak ve bu parçaları mantıksal bir sıraya koymaktır. Üniteler ne kadar küçük birimler halinde verilirse öğrenme kolaylaşacak ve yanlış yapma ihtimalleri zayıflayacaktır. Öğrencilerinin bilgilerinin sorularla kontrol edilmesi ve aktif katılımla ani geri bildirim gerçekleşeceğinden tam öğrenme oluşturulmuş olacaktır. Uyarıcı-tepki-pekiştireç süreci mantıksal bir sıra halinde program tamamlanıncaya kadar devam eder. Öğrenci yanlışları % 5-10’un üzerinde ise; programın revizyona ihtiyacı vardır.
Yorumlar
Yorum Gönder