gelişim psikolojisi bilişsel gelişim


Bilişsel Gelişim (Bruner)
  • Eylemsel Dönem(0-3); Çocuk çevreyi eylemlerle anlar, çevresindeki nesnelerle ilgili yaşantıyı onlara dokunarak, vurarak, ısırarak, hareket ettirerek kazanır. Çocuklar bu dönemde psiko-motor eylemlerle öğrenebilirler. Gardner’ın duyumsal zekâsına denk gelir.
  • İmgesel Dönem (3-6); Bilgi imgelerle taşınır. Görsel bellek gelişmiştir. Ancak çocuğun kararları dile değil, duyu organlarıyla edindiği duyusal etkilere dayalıdır. Çocuklar bu dönemde herhangi bir nesneyi, olayı görmeden de resmedebilirler. Piaget’in işlem öncesi dönemine, Gardner’ın uzaysal zekâsına denk gelir.
  • Sembolik Dönem (6….); Çocuk bu dönemde etkinlik yada algıyı açıklayan sembolleri kullanır. Bireyin bu döneme ulaşması, zengin yaşantılar kazanmasını sağlar.
Bruner ve Vygotsky’nin Eğitime İlişkin Görüşleri
·        Çocuklar yetişkinler gibi düşünemezler, bu yüzden öğretmenler, çocukların bilişsel gelişim düzeylerini tanımalıdır.
·        Piaget ve Bruner çocuğun öğretme-öğrenme ortamında daha çok kendi buluşlarıyla öğrenmesini önermekte, ancak Vygotsky; çocuğun öğrenmesinde yetişkinlerin rolünü vurgulamıştır.
·        Öğretim bilişsel süreçlerin aşamalarına uygun olarak gerçekleştirilmelidir.
·        Öğretimde yakından uzağa ilkesi kullanılmalıdır.
·        Piaget ve Bruner’e göre çocuğun kazanacağı yeni yaşantılar, eski yaşantılarına uygun olmalıdır.
·        Çocukların kendi hızlarıyla öğrenmelerine olanak verilmelidir. Bu nedenle öğretim bireyselleştirilmelidir.
·        Çocuğun diğer çocuklarla etkileşimi bilişsel gelişimini besler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

öğretim ilke yöntem ve teknikleri

gelişim psikolojisi ahlaki gelişim

gelişim psikolojisi mizahi gelişim