Çoklu Zeka Anlayışı Kuramı
c) Yapılandırmacı Kuram
Piaget’in bilişsel gelişim kuramının temelleri üzerine kurulmuştur. Bilgi nedir, öğrenme nedir sorularına cevap arar. Bilgilerin doruluğundan çok kullanışlılığı önemlidir.
Bu anlayışta öğrenci merkezde ve aktiftir. Süreç değerlendirmesi önemlidir. Öğrencinin bir yıl içinde yaptıkları, sınıf içi etkinliklere katılımları, üretme gücü, başarma derecesi, iletişim becerisi gibi öğrenci bilgilerine öğrenci portfolyosu denir. Öğretmenden daha çok öğrenmek ön plandadır. Öğrenci bilgiye sorgulayarak ulaşmalıdır.
v Çoklu Zekâ Kuramı (Howard Gardner)
Zekânın tek bir boyutta olmadığını, aksine her bireyin farklı derecelerde çeşitli zekâlara sahip olduğunu öne süren görüştür. Her bireyin çeşitli yetenekleri ve zekâ kapasitesi vardır.
“Eski zekâ anlayışı ve yeni zekâ anlayışı arasında farklılıklar vardır. Eski zekâ anlayışına göre zekânın sabit olduğu, ölçülüp tek bir sayıyla ifadesi, tekil olduğu, gerçek hayattan soyutlanarak ölçülebileceği, sınıflama ve başarı tahmini gibi değerlere bağlanabileceği ifade edilir. Yeni zeka anlayışında kalıtımla gelen zekanın iyileştirilebileceği, sayısal olarak hesaplanamaz olduğu, çoğul olduğu, soyutlanamayacağı ve potansiyellerin ortaya çıkarılması bakımından önemli olduğu görüşleri ile birbirinden farklılık gösterir.”
Bu teorinin eğitim sistemine uyarlanmasında uyulması gereken prensipler vardır;
o Zekâ öğretilebilir
o Her insanın güçlü ve zayıf zekâları vardır ve Kişinin zekâsı eşsizdir
Zekâ Türü | Tanımı | Öğrenme Yolu | Çalışma Alanı |
Dilsel | Okuma, Yazma, Konuşma Yeteneği | Okuma, yazma, ikna etme vs. | Edebiyat, yazarlık, şair, hukuk, siyaset vs. |
Matematiksel | Sayı, Anlama, Mantık Yeteneği | Akıl yürütme, Sayılarla ilgili ilişkiler | Mühendislik, matematik, ekonomi, istatistik vs. |
Görsel ve Uzamsal | Resim, Renk ve Şekil Yeteneği | Zihinsel şemalar, Hayal etme, renkler arası uyum kurabilme | Ressam, fotoğrafçı, artist, mimar, dekoratör vs. |
Bedensel/Kinestetik | Beden, Hareket, Denge Yeteneği | Bedensel egzersiz, Antrenman | Spor, Dans, Sanatçı, Cerrah, Antrenör, Koreograf, Oyuncu |
Müziksel-Ritmik | Ses, Melodi, Ritim Yeteneği | Melodi ve seslere duyarlılık, çalgı aleti | Şarkıcı, Besteci, Müzisyen |
Sosyal | İnsanlarla ilişki ve Uyum Yeteneği | Empati, Paylaşma, Sinerji kurabilme | Öğretmenlik, Psikolog, Rehberlik, Politika vs. |
Kişisel-İçsel | Ben, Karakter ve Kişilik Zekâsı | Benlik gelişimi, düşünce analizi | Yazar, Terapist, Ressam, İş adamı vs. |
Doğacı Varoluşçu | Doğa, canlı ve canlı zekâsı | Gözlem, Merak | Botanik, Arkeoloji, Dağcılık, İzcilik vs. |
Yorumlar
Yorum Gönder