Çoklu Zeka Anlayışı Kuramı

c) Yapılandırmacı Kuram
            Piaget’in bilişsel gelişim kuramının temelleri üzerine kurulmuştur. Bilgi nedir, öğrenme nedir sorularına cevap arar. Bilgilerin doruluğundan çok kullanışlılığı önemlidir.
            Bu anlayışta öğrenci merkezde ve aktiftir. Süreç değerlendirmesi önemlidir. Öğrencinin bir yıl içinde yaptıkları, sınıf içi etkinliklere katılımları, üretme gücü, başarma derecesi, iletişim becerisi gibi öğrenci bilgilerine öğrenci portfolyosu denir.  Öğretmenden daha çok öğrenmek ön plandadır. Öğrenci bilgiye sorgulayarak ulaşmalıdır.
v     Çoklu Zekâ Kuramı (Howard Gardner)
Zekânın tek bir boyutta olmadığını, aksine her bireyin farklı derecelerde çeşitli zekâlara sahip olduğunu öne süren görüştür. Her bireyin çeşitli yetenekleri ve zekâ kapasitesi vardır.
“Eski zekâ anlayışı ve yeni zekâ anlayışı arasında farklılıklar vardır. Eski zekâ anlayışına göre zekânın sabit olduğu, ölçülüp tek bir sayıyla ifadesi, tekil olduğu, gerçek hayattan soyutlanarak ölçülebileceği, sınıflama ve başarı tahmini gibi değerlere bağlanabileceği ifade edilir. Yeni zeka anlayışında kalıtımla gelen zekanın iyileştirilebileceği, sayısal olarak hesaplanamaz olduğu, çoğul olduğu, soyutlanamayacağı ve potansiyellerin ortaya çıkarılması bakımından önemli olduğu görüşleri ile birbirinden farklılık gösterir.”
Bu teorinin eğitim sistemine uyarlanmasında uyulması gereken prensipler vardır;
o       Zekâ öğretilebilir
o       Her insanın güçlü ve zayıf zekâları vardır ve Kişinin zekâsı eşsizdir
Zekâ Türü
Tanımı
Öğrenme Yolu
Çalışma Alanı
Dilsel
Okuma, Yazma, Konuşma Yeteneği
Okuma, yazma, ikna etme vs.
Edebiyat, yazarlık, şair, hukuk, siyaset vs.
Matematiksel
Sayı, Anlama, Mantık Yeteneği
Akıl yürütme, Sayılarla ilgili ilişkiler
Mühendislik, matematik, ekonomi, istatistik vs.
Görsel ve Uzamsal
Resim, Renk ve Şekil Yeteneği
Zihinsel şemalar, Hayal etme, renkler arası uyum kurabilme
Ressam, fotoğrafçı, artist, mimar, dekoratör vs.
Bedensel/Kinestetik
Beden, Hareket, Denge Yeteneği
Bedensel egzersiz, Antrenman
Spor, Dans, Sanatçı, Cerrah, Antrenör, Koreograf, Oyuncu
Müziksel-Ritmik
Ses, Melodi, Ritim Yeteneği
Melodi ve seslere duyarlılık, çalgı aleti
Şarkıcı, Besteci, Müzisyen
Sosyal
İnsanlarla ilişki ve Uyum Yeteneği
Empati, Paylaşma, Sinerji kurabilme
Öğretmenlik, Psikolog, Rehberlik, Politika vs.
Kişisel-İçsel
Ben, Karakter ve Kişilik Zekâsı
Benlik gelişimi, düşünce analizi
Yazar, Terapist, Ressam, İş adamı vs.
Doğacı Varoluşçu
Doğa, canlı ve canlı zekâsı
Gözlem, Merak
Botanik, Arkeoloji, Dağcılık, İzcilik vs.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

öğretim ilke yöntem ve teknikleri

gelişim psikolojisi ahlaki gelişim

gelişim psikolojisi mizahi gelişim